system
  דף הבית > השיטה >טיפים לתזונה נכונה ובריאות בחורף
 
התוכנית
אבות המזון
טיפים
טיפים לשבועות
טיפים לחורף
טיפים לפורים
טיפים לראש -השנה
טיפים לחנוכה
טיפים לסוכות

 

 

 

 

טיפים לחורף

 

איך לאכול נכון בחורף ולהמשיך לרזות

כשבחוץ קר ואפור, וגשם זלעפות ניתך מתחשק רק להישאר בבית, מול התנור, מול האוכל הטעים והמחמם. מן רפלקס מותנה כזה שעל הנזק שלו אנחנו עומדים בדרך כלל רק בסוף החורף, כשעל המותניים מפציעים כמה קילוגרמים עודפים. האם באמת גופנו דורש יותר אנרגיה בחורף? האם ניתן להתחמם על ידי בחירה של מזונות אחרים?

מה הבעיות שאנו עומדים בפניהן בחורף?

1. הקור באמת מרעיב. הגוף מנסה לשמור על הטמפרטורה הקבועה שלו וקר יותר בחורף, אבל בעידן המודרני רובנו נמצאים בסביבה מחוממת, כך שהצורך לאכול יותר, הוא בדרך כלל נפשי או תירוץ נוח להפסקת הדיאטה. גם אם יש קצת צורך בפחמימות, הבעיה
היא שאנו אוכלים הרבה יותר מהתוספת הנדרשת לגוף.
2. בחורף מתקצרות שעות האור,יוצאים פחות מהבית והחשיפה למטבח מתארכת.
3. דכדוך חורף(שתוקף חלק מהאנשים), מאופיין בתיאבון מופרז.כשהשמש שוקעת,יורדת רמת הסרוטונין שתפקידו להרגיע ולהשביע, וכדי להעלות אותו אנו רצים למתוק ולפחמימות.
4. החורף מצמצם את האפשרות (ואולי את החשק...) לעסוק בפעילות גופנית מחוץ לבית.

אז מה עושים? מרימים ידיים?
בשום אופן לא.

להלן עצות שיעזרו לכם לעבור את החורף ולהמשיך לרזות.

א. מרק- הרבו בשתיית מרקים. רצוי לפתוח את הארוחה במרק. זה מחמם מאוד, משביע ומרגיע. המרק מומלץ גם בין לבין כשקר ומתחשק לאכול. הימנעו מקרוטונים, שקדי מרק, תפוחי אדמה.

ב. דייסה- הדייסה הינה "פצצת" אנרגיה שתחזיק אתכם שבעים לכמה שעות טובות. אפשר להתחיל איתה בכיף את הבוקר או לסגור איתה את הערב. אפשר להכין דייסה על בסיס מים או חלב משתיים- שלוש כפות שיבולת שועל (קוואקר) או קורנפלור או סולת, השוות לפחמימה אחת (כ-80 קל').
החלב מספק חלבון וסידן, ושיבולת השועל עשירה בסיבים מסיסים שמסייעים בהורדת הכולסטרול הרע. הוספת התבלין המחמם קינמון תתרום גם תחושה של מתיקות שתפחית את הצורך בהמתקת הדייסה.
אפשר גם להוסיף מעט שיבולת שועל לתבשילים ומרקים או להסמכת רטבים.

ג. פשטידות ירקות- כשקר מכדי לאכול ירקות חיים אפשר לשלב ירקות כמאכלים חמים. פשטידה הינה פתרון מצוין ויכולה לשמש ארוחה או חלק ממנה.
פשטידות על בסיס ירקות שונים בתוספת תבלינים, עשבי תיבול, ביצים,
עם קצת קמח או בלעדיו, עם גבינה עד 5% או בלעדיה,
למשל פשטידת קישואים, כרובית, ברוקולי, פטריות. הפשטידה מכילה פחמימות,
חלבונים וירקות ואף יכולה לשמש כארוחה מלאה. להכנה קלה יותר ניתן להשתמש בירקות קפואים.

ד. ירקות ופירות כתומים וירוקים כהים- איכלו ירקות ופירות כגון: גזר, דלעת, ברוקולי,
תרד, אפרסמון, פירות הדר. הם עשירים במיוחד בבתא קרוטן, שהופך בגוף לוויטמין A החיוני
לשלמות העור והריריות באף ובריאות, שהן קו ההגנה הראשון בגוף מפני חיידקים ונגיפים.
על-פי הרפואה הסינית ירקות ופירות אלה נחשבים למחממים, ולכן הם מסייעים להשגת תחושת
שובע. הימנעו ככל האפשר ממיצי פירות שהם עתירי קלוריות ודלים בסיבים.

ה. תבלינים מחממים- על-פי הרפואה הסינית תבלינים אלו: פלפל שחור, ג'ינג'ר (זנגוויל), קינמון,
ציפורן, הל, כורכום, כמון, מקנים לגוף תחושה מחממת והם משתלבים נהדר עם מאכלים חורפיים נוספים: קינמון בדייסה, הל במשקאות חמים, פלפל שחור, צ'ילי וכמון לתבשילים שונים.
אפשר גם לשתות תה המבוסס על תבלינים אלו-הצ'אי ההודי המכיל ציפורן, קינמון, הל ופלפל שחור שהם בעלי סגולות בריאותיות.

ו. קטניות- החורף הוא העונה המושלמת לתבשילים מחממים ומשביעים שמבוססים על קטניות.
הקטניות עשירות בסיבים מסיסים המסייעים בהורדת רמות הכולסטרול הרע ומגבירים את
תחושת השובע, הן עשירות בברזל, בויטמינים מקבוצת B ובנוגדי חמצון. כוס של אפונה
יבשה, עדשים, שעועית מכל הסוגים, גרגירי חומוס ועוד, הם שווי ערך למנת חלבון עיקרית
כגון ירך עוף ומהווים עוד דרך לגוון את התפריט. ניתן לשלב אותם בתבשילים ומרקים.
כדאי לדעת! קטניות בשילוב דגנים יכולים לשמש תחליף לבשר, מכיוון שהם משלימים זה את זה ביצירת חלבון מלא ואיכותי כמו חלבון מן החי.

ז. ויהי אור- מתחיל להחשיך, הדליקו אור חזק בבית, בעיקר במקומות שבהם יש נטייה לנשנוש יתר.
בכלל, השתדלו לשהות בשעות אלה בחדרים מוארים; מחקרים הראו שטיפול באור משפר
את מצב הרוח ומפחית את הבולמוס למתוקים. נצלו ימי חול וסופי שבוע עם מזג-אוויר נעים כדי
ללכת. השמש תגביר את הפרשת הסרוטונין, ותפחית את הדכדוך והרעב. הקפידו להיות
פעילים גם בבית אם אינכם יכולים או רוצים לצאת החוצה.

מתכונים לחורף



   
 
  © כל הזכויות שמורות למיכל פתל 2008-2010, עוצב וקודד ע"י רחל מזרחי, תחזוקה שוטפת ע"י אוראל אלימלך.  
 
home contact success story recipe grope about shopping system home about system group recipe shopping success story contact